niedziela, 24 stycznia 2016

O pewnych zauroczeniach, zakochaniach i miłości...


Tytuł: Podaruj mi miłość. 12 świątecznych opowiadań
Autor: Holly Black, Ally Carter, Mall de la Pe
ña, Gayle Forman, Jenny Han, David Levithan, Kelly Link, Myra McEnlire, Stephanie Perkins, Rinbow Rowell, Laini Taylor, Kiersten White
Zebrała: Stephanie Perkins
Wydawnictwo: Otwarte
Kategoria: literatura młodzieżowa

Ocena:  ★ ★ ★ ★



Miłość... ta matczyna i od pierwszego wejrzenia, do obcej osoby, do każdego Bliźniego. Miłość... między członkami rodziny i miłość połączona ze współczuciem. Każdy z nas chce kogoś kochać i czuć się kochanym. O pewnych miłościach, zakochaniach, zauroczeniach i współczuciach mówi właśnie Podaruj mi miłość. Czekałam na lekturę tej książki calutki miesiąc, aby przeczytać tę pozycję właśnie w ten magiczny czas, kiedy każdy sobie wybacza i wreszcie patrzy tylko przez pryzmat tego mrowiącego, ciepłego uczucia.
Jako że jest to zbiór opowiadań, postanowiłam krótko zrecenzować tylko wybrane utwory, a następnie poddać mojej opinii ogół książki..
Pierwsze ze zbioru to jednowątkowe opowiadanie Rainbow Rowell pt. Północ. Jego tematem nie są właściwie święta, lecz noc sylwestrowa. Historia ma formę kartek z pamiętnika z 31 grudnia 2012, 2013 i 2014 roku. Mags i Noel co roku odgrywają scenę z ich pierwszego spotkania, przytaczają ich zabawne rozmowy i ratują sobie wzajemnie życie. O tym, że szczera rozmowa jest najważniejsza.
Choć Rainbow Rowell nie miała dużego pola do popisu, bo jest to zaledwie trzydzieści stron, to średnio przypadła mi ta historyjka do gustu. Przede wszystkim przeszkadzały mi banalne zdania oraz dialogi,  wręcz lakoniczne opisy. Ponadto właściwie domyśliłam się zakończenia opowieści, czyli tego najzabawniejszego momentu.
Gwiazda polarna wskaże Ci drogę Jenny Han. Przenieśmy się do bardzo świątecznej krainy: Laponii. Natty to jedyna ludzka dziewczyna na biegunie, dlatego tak trudno jest jej się tam odnaleźć. Jedynym chłopakiem, nie-elfem, jakiego miała okazję poznać, był Lars. Lars... Idealne czytadełko przedświąteczne, jeszcze bardziej wkręcające w atmosferę świąt. Naprawdę magiczne. Trzeba tylko uwierzyć w Świętego Mikołaja! :)
Kolejny jest Kryzysowy Mikołaj autorstwa Davida Levithana. Mogłabym już powiedzieć, że nieodłącznym motywem tego autora są homoseksualiści. Connor poprosił swojego chłopaka o przebranie się za świętego Mikołaja, aby jego młodsza siostra mogła przeżyć ten magiczny moment.
Uśmiałam się! Sprawę skomplikowała druga siostra Connora i cała sytuacja była bardzo zabawna.
Najbardziej spodobało mi się Witamy w Christmas w Kalifornii Kiersten White. Christmas to niewielka kawiarnia, a właściwie bar, w którym przez cały rok podawane są świąteczne potrawy np. Sałatka Rudolfa - sałata i jeden pomidorek! Życie restauracji przywraca nowy kucharz Ben. Opowiadanie jest o miłości w rodzinie, matczynej, zakochaniu oraz problemach i przemocy w związku. Napisana przystępnym, prostym językiem, szybko się czyta, a zakończenie jest po prostu urocze i wspaniałe! ♥
Drugą z moich ulubionych jest Gwiazda betlejemska Ally Carter. Lydia na lotnisku zamieniła się z Huldą biletami i tak to została zmuszona to udawania pewnej Islandki. Zamieszkała u wspaniałej rodziny, na której myśl moje serce wypełnia się ciepłem. Jedyną osobą znającą jej sekret jest jej chłopak. To znaczy... chłopak Huldy. Jednak to nie koniec tajemnic. Czy dziewczyna złamie serca tym nowo poznanym osobom?

Podsumowując: Podaruj mi miłość to zbiór dwunastu naprawdę ciekawych i uroczych opowiadań o miłości.  Muszę przyznać, że trzy z nich średnio mi się spodobały, lecz cała reszta jest na wysokim poziomie. Choć jest to literatura młodzieżowa, to przecież święta to czas, kiedy i dorośli lubią wracać do dzieciństwa, czasów Świętego Mikołaja, zauroczeń, pierwszych miłości, więc uważam tę lekturę za idealną dla każdego. Niejedne z nich wypełniło mnie dobrą myślą, nadzieją, ciepłem, choć niektóre mówią o smutniejszych i trudniejszych sprawach.
Mojej uwadze nie może umknąć także przepiękne wydanie - w grubej oprawie, z piękną wklejką i nawet wstążką! Wciąż ulegam zachwytowi nad moim egzemplarzem!

https://www.instagram.com/shelfofbooks/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Lokalizacja komentarzy tymczasowa - naprawiam problemy!
Dziękuję za każdy komentarz. Każda opinia jest dla mnie ważna.
Krytyka? Tylko uzasadniona! :)